Luokanopettajien näkemyksiä lisätyn liikunnan vaikutuksista oppilaiden kognitiivisiin kykyihin
Vänttinen, Iida (2018-05-31)
Vänttinen, Iida
I. Vänttinen
31.05.2018
© 2018 Iida Vänttinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201806022412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201806022412
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten liikunta on vähentynyt yhteiskunnan urbanisoitumisen myötä. Päivittäisen aktiivisuuden toteutumisesta yhä suurempi taakka jää koulun vastuulle. Uusi opetussuunnitelma ja Liikkuva koulu -toiminta tarjoavat kuitenkin apua tähän tilanteeseen. Vuonna 2016 voimaan astuneessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa korostetaan toiminnallista oppimista, jonka perusideana on, että oppiminen tapahtuu muutoinkin kuin pulpetin ääressä istumalla. Uusi opetussuunnitelma antaa mahdollisuuden koulun toimintakulttuurin liikunnallistamiseen, ja Liikkuva koulu -toiminta antaa ideoita erilaisiin liikunnallisiin tempauksiin ja taukoihin.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää, miten opettajat ovat lisänneet liikuntaa koulupäiviin ja millaisia vaikutuksia lisätyllä liikunnalla opettajan näkemyksen mukaan on oppilaiden kognitiivisiin kykyihin. Lisäksi selvitettiin, miten lisätty liikunta ylipäätänsä on vaikuttanut koulussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka metodologisena lähestymistapana on fenomenografinen tutkimusote. Tutkimuksen aineisto on kerätty Google Forms -verkkokyselylomakkeen avulla ja aineiston analyysiä on ohjannut teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat lisänneet liikuntaa koulupäiviin samantapaisesti. Jokaisen opettajan vastauksista nousi, että liikuntaa on lisätty toiminnallisen opetuksen, pidennettyjen välituntien, koulun yhteisten liikuntatempauksien ja liikunnallisten taukojen avulla. Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat myös nähneet liikunnan vaikuttavan joko suoraan tai epäsuorasti kognitiivisiin kykyihin ja näistä erityisesti tarkkaavaisuuteen. Tulokset osoittavat, että liikunnan lisääminen koulun arkeen kannattaa. Se vaikuttaa niin työrauhaan, yhteishenkeen, oppilaiden jaksamiseen, keskittymiseen kuin kouluviihtyvyyden parantumiseen. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina ja yleistettävinä, sillä ne ovat verrattavissa aiempiin samantapaisiin tutkimuksiin. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat sovellettavissa jokapäiväiseen opetustyöhön, ja niistä hyötyvät sekä opettajat, rehtorit että oppilaiden vanhemmat.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää, miten opettajat ovat lisänneet liikuntaa koulupäiviin ja millaisia vaikutuksia lisätyllä liikunnalla opettajan näkemyksen mukaan on oppilaiden kognitiivisiin kykyihin. Lisäksi selvitettiin, miten lisätty liikunta ylipäätänsä on vaikuttanut koulussa. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka metodologisena lähestymistapana on fenomenografinen tutkimusote. Tutkimuksen aineisto on kerätty Google Forms -verkkokyselylomakkeen avulla ja aineiston analyysiä on ohjannut teoriaohjaava sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat lisänneet liikuntaa koulupäiviin samantapaisesti. Jokaisen opettajan vastauksista nousi, että liikuntaa on lisätty toiminnallisen opetuksen, pidennettyjen välituntien, koulun yhteisten liikuntatempauksien ja liikunnallisten taukojen avulla. Lähes kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat myös nähneet liikunnan vaikuttavan joko suoraan tai epäsuorasti kognitiivisiin kykyihin ja näistä erityisesti tarkkaavaisuuteen. Tulokset osoittavat, että liikunnan lisääminen koulun arkeen kannattaa. Se vaikuttaa niin työrauhaan, yhteishenkeen, oppilaiden jaksamiseen, keskittymiseen kuin kouluviihtyvyyden parantumiseen. Tutkimustuloksia voidaan pitää luotettavina ja yleistettävinä, sillä ne ovat verrattavissa aiempiin samantapaisiin tutkimuksiin. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat sovellettavissa jokapäiväiseen opetustyöhön, ja niistä hyötyvät sekä opettajat, rehtorit että oppilaiden vanhemmat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34621]