Nuorten mielenterveyshäiriöt ja opettajien mahdollisuudet edistää oppilaiden mielenterveyttä kouluympäristössä
Kurvinen, Heidi (2018-05-16)
Kurvinen, Heidi
H. Kurvinen
16.05.2018
© 2018 Heidi Kurvinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312320
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan nuorten yleisimpiä mielenterveyshäiriöitä ja opettajien mahdollisuuksia edistää oppilaiden mielenterveyttä kouluympäristössä. Nuorten mielenterveyden edistäminen on tärkeä aihe sekä yhteiskunnan että yksilön hyvinvoinnin kannalta. Kun nuorten psyykkisestä hyvinvoinnista huolehditaan, luo se pohjaa sille, että tulevaisuudessa yksilö pystyy antamaan oman panoksensa yhteiskunnalle.
Työ on toteutettu narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielma on aiempaan tutkimukseen pohjautuva teoreettinen yleiskatsaus. Aineistoa on kerätty sekä kotimaisista että kansainvälisistä tutkimuksista, psykologian ja lääketieteen teoksista, erilaisista tilastoista, julkaisuista ja artikkeleista. Tutkielman tavoitteena on tarkastella aihetta kahden tutkimuskysymyksen kautta: 1. Mitä ovat yleisimmät nuorten mielenterveyshäiriöt ja kuinka ne ilmenevät? 2. Miten opettaja voi tukea oppilaan psyykkistä hyvinvointia?
Yleisimpiä nuorten mielenterveyshäiriöitä ovat masennus, käytös- ja päihdehäiriöt sekä sopeutumis-, tarkkaavuus- ja syömishäiriöt. Yhteisenä piirteenä useille mielenterveyshäiriöille on, että ne tuottavat yksilölle merkittävää kärsimystä, vaikuttavat negatiivisesti toimintakykyyn ja eristävät yhteiskunnasta. Oireyhtymien taustalla on usein muun muassa kognitiivisten toimintojen ja tunnesäätelyn häiriintymistä.
Opettajilla on sekä velvollisuus että mahdollisuus vaikuttaa oppilaan psyykkiseen hyvinvointiin. Positiiviseen mielenterveyteen keskittyminen, mielenterveystaitojen sisällyttäminen päivittäiseen toimintaan ja pitkäjänteinen sekä johdonmukainen interventioiden toteuttaminen voi edistää sekä oppilaiden mielen että koko kouluyhteisön hyvinvointia. Oppilaan aito kohtaaminen eli luottamuksellisen ja vuorovaikutuksellisen suhteen rakentaminen oppilaan ja opettajan välille on myös tärkeää. Oppilas viettää suuren osan päivästään koulussa, joten opettajan rooli oppilaan mielen hyvinvoinnin edistäjänä on merkityksellinen. Opettaja voi työssään ennaltaehkäistä ja tunnistaa oppilaiden oireilua sekä ohjata heitä oikeanlaisen tuen piiriin.
Työ on toteutettu narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tutkielma on aiempaan tutkimukseen pohjautuva teoreettinen yleiskatsaus. Aineistoa on kerätty sekä kotimaisista että kansainvälisistä tutkimuksista, psykologian ja lääketieteen teoksista, erilaisista tilastoista, julkaisuista ja artikkeleista. Tutkielman tavoitteena on tarkastella aihetta kahden tutkimuskysymyksen kautta: 1. Mitä ovat yleisimmät nuorten mielenterveyshäiriöt ja kuinka ne ilmenevät? 2. Miten opettaja voi tukea oppilaan psyykkistä hyvinvointia?
Yleisimpiä nuorten mielenterveyshäiriöitä ovat masennus, käytös- ja päihdehäiriöt sekä sopeutumis-, tarkkaavuus- ja syömishäiriöt. Yhteisenä piirteenä useille mielenterveyshäiriöille on, että ne tuottavat yksilölle merkittävää kärsimystä, vaikuttavat negatiivisesti toimintakykyyn ja eristävät yhteiskunnasta. Oireyhtymien taustalla on usein muun muassa kognitiivisten toimintojen ja tunnesäätelyn häiriintymistä.
Opettajilla on sekä velvollisuus että mahdollisuus vaikuttaa oppilaan psyykkiseen hyvinvointiin. Positiiviseen mielenterveyteen keskittyminen, mielenterveystaitojen sisällyttäminen päivittäiseen toimintaan ja pitkäjänteinen sekä johdonmukainen interventioiden toteuttaminen voi edistää sekä oppilaiden mielen että koko kouluyhteisön hyvinvointia. Oppilaan aito kohtaaminen eli luottamuksellisen ja vuorovaikutuksellisen suhteen rakentaminen oppilaan ja opettajan välille on myös tärkeää. Oppilas viettää suuren osan päivästään koulussa, joten opettajan rooli oppilaan mielen hyvinvoinnin edistäjänä on merkityksellinen. Opettaja voi työssään ennaltaehkäistä ja tunnistaa oppilaiden oireilua sekä ohjata heitä oikeanlaisen tuen piiriin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30007]