Kasvatustieteilijöiden uratarinoita : narratiivinen tutkimus lisä- ja täydennyskoulutuksen merkityksestä työuran muotoutumiseen
Heikkilä, Piia (2018-05-31)
Heikkilä, Piia
P. Heikkilä
31.05.2018
© 2018 Piia Heikkilä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312026
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tausta nojaa lisääntyneeseen keskusteluun elinikäisestä oppimisesta. Työelämä on muuttunut merkittävästi useiden viime vuosikymmenien aikana ja yli kansallisten rajojen on herätty elinikäisen oppimisen merkitykseen nyky-yhteiskunnassa. Ajan mukana pysyminen edellyttää työntekijöiltä jatkuvaa uuden oppimista ja itsensä kehittämistä. Lisä- ja täydennyskoulutuksen avulla ihmiset voivat vastata omalta osaltaan elinikäisen oppimisen vaatimukseen.
Tässä tutkielmassa lisä- ja täydennyskoulutusta tarkastellaan kasvatustieteilijöiden näkökulmasta. Kasvatustieteen koulutus ei tarjoa opiskelijalle tiettyä ammattipätevyyttä, vaan ennemminkin yleisiä akateemisia valmiuksia työelämään. Tästä johtuen tuleva työura aiheuttaa erityisesti opiskelijoiden keskuudessa epävarmuutta. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia uratarinoita kasvatustieteilijät kertovat tutkinnon valmistumisesta tähän hetkeen. Lisäksi tutkielmani erityinen painopiste on kasvatustieteilijöiden lisä- ja täydennyskoulutuksessa sekä sen merkityksessä heidän työuriensa muotoutumiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuon esille, mitä kasvatustieteen maisterin tutkinto-ohjelma pitää sisällään ja mihin koulutuksesta valmistuneet ovat tyypillisesti työllistyneet. Lisäksi tarkastelen työelämän muutoksen mukana tuomia ilmiöitä, elinikäistä oppimista sekä lisä- ja täydennyskoulutusta. Tutkimusaineisto on tuotettu ja analysoitu kerronnallisen haastattelun ja analyysin keinoin. Tässä tutkielmassa kerronnallisuus näkyy mahdollisuutena tavoittaa kasvatustieteilijöiden uratarinoita sekä kokemuksia lisä- ja täydennyskoulutuksesta.
Tutkimustulosten perusteella kasvatustieteilijöiden uratarinat näyttäytyvät hyvin moninaisina. Lisäksi jokaisella on erilaisia kokemuksia lisä- ja täydennyskoulutuksesta, vaikka yhtäläisyyksiäkin on. Lisä- ja täydennyskoulutus mahdollistaa uralla etenemisen ja uudet työtehtävät, tuo välitöntä hyötyä työllistymiseen, ylläpitää ja kehittää osaamista sekä muuttaa työntekijän henkilökohtaisia ominaisuuksia. Kaikin puolin kasvatustieteilijät suhtautuvat positiivisesti lisä- ja täydennyskoulutukseen myös tulevaisuudessa.
Tässä tutkielmassa lisä- ja täydennyskoulutusta tarkastellaan kasvatustieteilijöiden näkökulmasta. Kasvatustieteen koulutus ei tarjoa opiskelijalle tiettyä ammattipätevyyttä, vaan ennemminkin yleisiä akateemisia valmiuksia työelämään. Tästä johtuen tuleva työura aiheuttaa erityisesti opiskelijoiden keskuudessa epävarmuutta. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia uratarinoita kasvatustieteilijät kertovat tutkinnon valmistumisesta tähän hetkeen. Lisäksi tutkielmani erityinen painopiste on kasvatustieteilijöiden lisä- ja täydennyskoulutuksessa sekä sen merkityksessä heidän työuriensa muotoutumiseen.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuon esille, mitä kasvatustieteen maisterin tutkinto-ohjelma pitää sisällään ja mihin koulutuksesta valmistuneet ovat tyypillisesti työllistyneet. Lisäksi tarkastelen työelämän muutoksen mukana tuomia ilmiöitä, elinikäistä oppimista sekä lisä- ja täydennyskoulutusta. Tutkimusaineisto on tuotettu ja analysoitu kerronnallisen haastattelun ja analyysin keinoin. Tässä tutkielmassa kerronnallisuus näkyy mahdollisuutena tavoittaa kasvatustieteilijöiden uratarinoita sekä kokemuksia lisä- ja täydennyskoulutuksesta.
Tutkimustulosten perusteella kasvatustieteilijöiden uratarinat näyttäytyvät hyvin moninaisina. Lisäksi jokaisella on erilaisia kokemuksia lisä- ja täydennyskoulutuksesta, vaikka yhtäläisyyksiäkin on. Lisä- ja täydennyskoulutus mahdollistaa uralla etenemisen ja uudet työtehtävät, tuo välitöntä hyötyä työllistymiseen, ylläpitää ja kehittää osaamista sekä muuttaa työntekijän henkilökohtaisia ominaisuuksia. Kaikin puolin kasvatustieteilijät suhtautuvat positiivisesti lisä- ja täydennyskoulutukseen myös tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29929]