Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuluttajan pakonomainen ostokäyttäytyminen

Lappi, Heta (2018-05-25)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201805312128.pdf (537.8Kt)
nbnfioulu-201805312128_pdfa_report.xml (189.3Kt)
nbnfioulu-201805312128_mods.xml (10.57Kt)
nbnfioulu-201805312128_solr.xml (25.65Kt)
Lataukset: 


Lappi, Heta
H. Lappi
25.05.2018
© 2018 Heta Lappi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312128
Tiivistelmä
Pakonomainen ostokäyttäytyminen aiheena on yhteiskunnallisesti ajankohtainen. Tutkijat ovat kiinnostuneet aiheesta vasta viime vuosikymmeninä. Tutkimuksia pakonomaisesta ostokäyttäytymisestä tehdään koko ajan lisää, mutta ongelmaa on silti ymmärrettävä paremmin. Vaikka pakonomainen ostokäyttäytyminen vaikuttaa olevan paitsi yleinen, myös kasvava ongelma, erityisesti nuorempien keskuudessa, siihen suhtaudutaan usein välinpitämättömästi. Kirjallisuuden puute ja se, että pakonomaista ostokäyttäytymistä ei pidetä yksimielisesti mielenterveysongelmana saattavat olla syy välinpitämättömyydelle. (Müller, Mitchell & de Zwaan, 2015.) Digitalisaation kehittymisen myötä pakonomainen ostokäyttäytyminen on käynyt ja käy koko ajan yhä helpommaksi, etenkin kehittyneissä maissa. Ostaminen tehdään monin tavoin helpoksi niin verkossa kuin kivijalkakaupassakin. Verkossa ostaminen on helppoa ympäri vuorokauden ja kivijalkakauppojen aukioloajat pidentyvät. Myös luottokortit sekä lähimaksuominaisuus maksukorteissa tekevät ostamisen ja etenkin hetken mielijohteesta tapahtuvan ostamisen helpoksi. Ilmiö on yleistynyt ja tulee luultavasti yleistymään tulevaisuudessa vielä enemmän digitalisaation kehittyessä. Ulkopuolisen voi olla vaikea huomata toisen henkilön pakonomaista käyttäytymistä. Shoham ja Brencic (2003) pitävät pakonomaista ostokäyttäytymistä tärkeänä tutkimusalana kuluttajien käyttäytymistutkimuksessa. Negatiivisten kulutusilmiöiden tutkiminen voi tarjota uusia näkökulmia positiivisen kulutuskäyttäytymisen tutkimiseen. Lisäksi kulutustottumusten tutkiminen on hyödyllistä, koska se voi mahdollisesti edistää yhteiskunnan hyvinvointia, mikä on tärkeä kriteeri minkä tahansa tutkimuksen hyödyllisyydelle.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen