Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Talouden megatrendit keskustatilan muovaajina : esimerkkinä Oulu

Hamari, Joonatan (2018-12-18)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201812193301.pdf (412.6Kt)
nbnfioulu-201812193301_pdfa_report.xml (199.0Kt)
nbnfioulu-201812193301_mods.xml (10.83Kt)
nbnfioulu-201812193301_solr.xml (26.21Kt)
Lataukset: 


Hamari, Joonatan
J. Hamari
18.12.2018
© 2018 Joonatan Hamari. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201812193301
Tiivistelmä
Keskustojen elinvoimaisuutta on viime vuosikymmeninä tutkittu paljon etenkin perifeeristen alueiden näkökulmasta. Suomen kontekstissa keskeisinä tutkimuksellisina näkökulmina ovat olleet kaupungistuminen, syrjäseutujen autioituminen sekä valtiomuutos. Tässä tutkielmassa keskustatilan muutosta käsitellään neljän yleensä talouden näkökulmasta tarkastellun megatrendin — verkkokaupan, jakamis- ja alustatalouden sekä palvelullistumisen kautta. Kyseiset megatrendit ovat maantieteen ja aluekehityksen kannalta kiinnostavia niiden tilankäyttöä tehostavien sekä paikan merkitystä heikentävien tilallisten vaikutusten takia.

Nämä neljä megatrendiä muodostavat yhteenkietoutuneen kokonaisuuden virtuaalisen tilan hyödyntämisen ja resurssitehokkuuden kautta: Alustapalvelut tarjoavat vertaisille virtuaalisen markkinapaikan, jonne he voivat tuoda sisältöä ja käydä sen avulla kauppaa. Usein alustat myös mahdollistavat jakamistalouden — esimerkiksi Airbnb sekä erilaiset autojenlainaussivustot tuovat yhteen verkkokaupan, jakamis- ja alustatalouden sekä palvelullistumisen, joka ilmenee maksun perimisenä resurssin käyttömahdollisuudesta, ratkaisusta ongelmaan konkreettisen ostetun tuotteen sijaan. Tämä taas nostaa tilan ja muiden resurssien käyttöasteita vähentäen niiden tarvittavia määriä, millä voidaan olettaa olevan heijastevaikutuksia tuotteiden kysyntään. Sitä kautta vaikutuksia on myös myymälöiden asiakasvirtoihin sekä edelleen siihen, mitä palveluita keskustat tarjoavat ja mikä niiden merkitys sekä tehtävä on osana aluerakennetta ja ihmisten elämää.

Tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja Oulun esimerkkitapauksen käsittelystä. Tarkastelun kohteina on uutisartikkeleita sekä Oulun kaupungin strategia Valovoimainen Oulu 2026. Ne antavat viitteitä siitä, että Oulussa verkkokaupan, jakamis- ja alustatalouden sekä palvelullistumisen vaikutukset ovat huomattavissa eri toimialojen tilallisessa jakautumisessa. Keskustan tilankäyttö on painottunut yhä enemmän paikkasidonnaisiin palveluihin, kuten kuntosaleihin, ravintoloihin, lääkäriasemiin ja parturi-kampaamoihin. Oulun kaupunki pyrkii strategia-asiakirjojen mukaan kehittämään keskustan elinvoimaisuutta ja kilpailukykyä muun muassa täydennysrakentamisen keinoin.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38404]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen