Intuitio matematiikan tehtävissä
Glumoff, Helmi (2018-12-11)
Glumoff, Helmi
H. Glumoff
11.12.2018
© 2018 Helmi Glumoff. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201812123267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201812123267
Tiivistelmä
Intuitio on tieteellisissä yhteyksissä hyvin kiistelty käsite ja monissa tapauksissa intuitiivisen tiedon käyttöä pyritään välttämään sen harhaanjohtavan luonteen vuoksi. Intuitiolla on kuitenkin merkittävä rooli matematiikassa sekä uusien käsitteiden oppimisessa, että tehtävien ratkaisemisessa. Monissa tehtävissä intuitio on ihmiselle avuksi ja saa hänet uskomaan omaan ratkaisuunsa. Intuitiivinen ajattelu formaalin ratkaisun lisänä saa myös kyseenalaistamaan ja miettimään oman järkeilyn luotettavuutta. Joissain tehtävissä intuitio taas saattaa ohjata järkeilyn heti alussa väärään suuntaan ja formaalin ratkaisutavan käyttö unohdetaan. Intuitiivisten mallien avulla uusia käsitteitä voidaan konkretisoida ja ne saadaan liitettyä jo opittuihin asioihin. Intuitiiviset säännöt voivat auttaa ratkaisuun pääsemissä ja nopeuttaa vastauksen saamista. Intuitio myös vaikuttaa tehtävien koettuun vaikeuteen. Sama intuitiivinen ajatus voi toisessa tehtävässä edistää ratkaisua ja toisessa johtaa virheeseen. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, miten intuitiota ja siitä kerättyä tietoa voidaan hyödyntää matematiikan opetuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34159]