Minecraft opetusvälineenä : mitä opettajaopiskelijat oppivat oppimisympäristökurssin aikana
Lautamo, Anssi (2017-06-01)
Lautamo, Anssi
A. Lautamo
01.06.2017
© 2017 Anssi Lautamo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201706022449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201706022449
Tiivistelmä
Nykyaikainen maailma asettaa huomattavasti yleistyneen tieto- ja viestintäteknologian sekä pelaamisen suosion myötä opettajien eteen haasteita. Yhteiskunta odottaa, että opettajat osaavat yhdessä vanhempien kanssa kasvattaa lapsia ja opettaa heille tulevaisuudessa tarpeellisia taitoja. Tämän takia opettajien taitoja integroida teknologiaa ja pelaamista opetukseen tulisi kartoittaa ja parantaa jo opettajankoulutuksen aikana, jotta erityisesti asenteet niitä kohtaan paranisivat ennen kentälle siirtymistä.
Tämä tapaustutkimus tehtiin keväällä 2016 Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa järjestetyn MinecraftEdu oppimisympäristönä -kurssin yhteydessä. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, mitä opettajaopiskelijat oppivat digitaalisten pelien käyttämisestä opetusvälineenä ja oppimisympäristönä kurssin aikana, jossa jälkipuintia hyödynnetään oppimisen tukena. Kurssille osallistui eri ikäisiä opettajaopiskelijoita eri puolilta tiedekuntaa. Aineisto koostettiin alku- ja loppukyselyistä, videoiduista jälkipuinti-tilanteista, osallistujien kirjoitelmista ja kurssin lopputöistä. Tavoitteeseen pyrin pääsemään vastaamalla kysymyksiin siitä, millä tavalla osallistujat oppivat kurssin aikana, mitä osallistujat oppivat kurssin aikana ja miten havaitut oppimisen tavat ja oppimisen kohteet näkyvät osallistujien lopputöissä.
Tulokset osoittivat, että jälkipuintia tulee harkita TVT-opetuksen tueksi. Kurssille osallistuneet oppivat paljon yhteisöllisen oppimisen kautta päästessään itse tekemään ja kokeilemaan. Heidän ymmärryksensä pelaamista kohtaan kasvoi, ja he tunnistivat, mitä mahdollisuuksia se antaa opetukseen. MinecraftEdu nähtiin potentiaalisena vaihtoehto oppimisen pelillistämiseen. Lopputyöt olivat monipuolisia ja osoittivat, että osallistujat ovat ymmärtäneet pelien olevan tehokas opetusväline, jonka käyttö vaatii huolellista suunnittelua ja valmistelua.
Tämä tapaustutkimus tehtiin keväällä 2016 Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa järjestetyn MinecraftEdu oppimisympäristönä -kurssin yhteydessä. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, mitä opettajaopiskelijat oppivat digitaalisten pelien käyttämisestä opetusvälineenä ja oppimisympäristönä kurssin aikana, jossa jälkipuintia hyödynnetään oppimisen tukena. Kurssille osallistui eri ikäisiä opettajaopiskelijoita eri puolilta tiedekuntaa. Aineisto koostettiin alku- ja loppukyselyistä, videoiduista jälkipuinti-tilanteista, osallistujien kirjoitelmista ja kurssin lopputöistä. Tavoitteeseen pyrin pääsemään vastaamalla kysymyksiin siitä, millä tavalla osallistujat oppivat kurssin aikana, mitä osallistujat oppivat kurssin aikana ja miten havaitut oppimisen tavat ja oppimisen kohteet näkyvät osallistujien lopputöissä.
Tulokset osoittivat, että jälkipuintia tulee harkita TVT-opetuksen tueksi. Kurssille osallistuneet oppivat paljon yhteisöllisen oppimisen kautta päästessään itse tekemään ja kokeilemaan. Heidän ymmärryksensä pelaamista kohtaan kasvoi, ja he tunnistivat, mitä mahdollisuuksia se antaa opetukseen. MinecraftEdu nähtiin potentiaalisena vaihtoehto oppimisen pelillistämiseen. Lopputyöt olivat monipuolisia ja osoittivat, että osallistujat ovat ymmärtäneet pelien olevan tehokas opetusväline, jonka käyttö vaatii huolellista suunnittelua ja valmistelua.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [26793]