Tasa-arvoisen opetuksen toteutuminen lukiofysiikan ensimmäisen kurssin kirjoissa
Niskanen, Jakke (2017-11-23)
Niskanen, Jakke
J. Niskanen
23.11.2017
© 2017 Jakke Niskanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711243166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711243166
Tiivistelmä
Lukion opetussuunnitelman (LOPS) uudistuksessa vuonna 2003 julkaistu edeltävä opetussuunnitelma päivitettiin uuteen vuonna 2016 julkaistuun opetussuunnitelmaan. Muutoksen myötä lukiofysiikan kurssimäärä supistui kahdeksasta seitsemään. Tämä uudistus ei kuitenkaan vaikuttanut ensimmäisen lukiokurssin (FY1) keskeisiin sisältöihin merkittävästi. Uudistuksessa tapahtui vain pieniä muutoksia, kuten energian ja ilmastonmuutoksen tarkemman käsittelyn siirtyminen ensimmäiseltä kurssilta toiselle kurssille.
Nykyinen lukion opetussuunnitelma painottaa selvästi enemmän tasa-arvoa eri tilanteissa kuin edeltävä lukion opetussuunnitelma. Eri tutkimukset ovat osoittaneet, että fysiikan on ajateltu olevan enemmän miehille kuin naisille soveltuva oppiaine. Myös muiden oppiaineiden materiaalit ovat olleet enemmän miehille suunnattuja.
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu tasa-arvoa oppikirjoista kahdesta eri näkökulmasta, jotka ovat sukupuolten välinen tasa-arvo ja erilaisten oppijoiden välinen tasa-arvo. Sukupuolitasa-arvoa on tarkasteltu, kuvista, tehtävistä ja tekstistä. Lisäksi tehtäviä on tarkasteltu erilaisten oppijoiden tasa-arvon näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella lukiofysiikan ensimmäisen kurssin osalta on menty tasa-arvoisempaan suuntaan. Naisten osuus tekstissä ja kuvissa on lisääntynyt ennen hyvin miespainotteisissa materiaaleissa. Lisäksi tämä tutkimus osoittaa, että tehtävien tasa-arvo on hieman parantunut, mutta edelleen haastavia ja kurssin tason ylittäviä tehtäviä tarvitaan lahjakkaille oppilaille.
Nykyinen lukion opetussuunnitelma painottaa selvästi enemmän tasa-arvoa eri tilanteissa kuin edeltävä lukion opetussuunnitelma. Eri tutkimukset ovat osoittaneet, että fysiikan on ajateltu olevan enemmän miehille kuin naisille soveltuva oppiaine. Myös muiden oppiaineiden materiaalit ovat olleet enemmän miehille suunnattuja.
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu tasa-arvoa oppikirjoista kahdesta eri näkökulmasta, jotka ovat sukupuolten välinen tasa-arvo ja erilaisten oppijoiden välinen tasa-arvo. Sukupuolitasa-arvoa on tarkasteltu, kuvista, tehtävistä ja tekstistä. Lisäksi tehtäviä on tarkasteltu erilaisten oppijoiden tasa-arvon näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella lukiofysiikan ensimmäisen kurssin osalta on menty tasa-arvoisempaan suuntaan. Naisten osuus tekstissä ja kuvissa on lisääntynyt ennen hyvin miespainotteisissa materiaaleissa. Lisäksi tämä tutkimus osoittaa, että tehtävien tasa-arvo on hieman parantunut, mutta edelleen haastavia ja kurssin tason ylittäviä tehtäviä tarvitaan lahjakkaille oppilaille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36511]